Wednesday, January 26, 2011

Bercuti di Tanjung Pinang, Riau, Indonesia

Assalamualaikum...Apa khabar semua?Saya sentiasa doakan teman2 dan saudara2 saya di beri kesihatan yg baik dan berjaya di dalam semua bidang yg di ceburi.Insyaallah dgn izin Allah swt.

Hari ini saya suka untuk share pengalaman saya ketika bertandang ke rumah mak saudara dan sepupu sebelah mak di Tanjung Pinang,Riau,Indonesia.untuk menghadiri majlis perkahwinan anak buah saya di sana. Saya bertolak dari Batam menaiki feri yg sentiasa ada setiap jam.

Sampai di sana saya di sambut sepupu yg mengadakan majlis perkahwinan anak lelakinya,Kak Rani dan saya menginap di rumahnya.

Saya suka untuk menceritakan tentang perjalanan majlis serta adat2 perkahwinan yg unik.Majlis perkahwinan anak lelaki di serahkan pada keluarga sebelah isterinya.Sebelum majlis berlangsung di adakan majlis menyambut menantu.Kami di hidangkan dgn berbagai juadah yg enak2.Bakal pengantin akan di mandikan dgn air bunga dan ada cara2nya mengikut adat.Upacara bersiram di tonton oleh saudara2 dan orang kampung Memang sangat meriah dan berlangsung sehingga malam.

Keesokkan harinya majlis akad nikah yg di sulami dgn majlis berbalas pantun. Di sini ibu bapa dan keluarga mertua akan bersanding bersama anak dan menantu.Malah para tetamu akan naik ke rumah untuk bersalaman dgn pengantin dan ibu bapanya.Di sini kita nampak kemufakatan masyarakatnya.Kalau nak cerita secara terperinci rasanya 1 page ni pun tak cukup sebab saya nak cerita perjalanan saya ke Pulau Penyengat yg terdapat byk tinggalan sejarah spt makam2,masjid kuning telur serta istana lama

Pulau Penyengat berdekatan dgn Tg Pinang malah penduduknya ramai yg bekerja di Tg Pinang dan membeli keperluan harian dari sini.Sampai di Pulau penyengat saya menaiki beca bermotor kerana tak larat nak jalan keliling pulau.Saya bertuah kerana saya juga punya saudara di pulau ini.Saya di bawa ke makam Engku Puteri  yg terkenal dgn gurindam 12 berhampiran dgn rumah nenek iaitu mak mertua kepada sepupu saya,Kak Rani.Malah saya juga melawat makam Raja Haji dan byk makam2 sejarah yg lain.Lihatlah di foto2 yg saya sertakan di bawah.

Sebelum balik ke Malaysia saya sempat ke pasar utk membeli buah tangan.Terleka melihat barang2 di sini memang murah malah makanannya sangat sedap.Lihatlah tempenya yg besar dan masih ada dapur minyak tanah di mana di tempat kita susah nak jumpa.

Saya berharap anda semua enjoy dgn catatan perjalanan saya kali ini.Saya suka utk berkongsi cerita dgn anda semua.Insyaallah di kesempatan yg lain saya akan menulis lagi utk share pengalaman saya bersama anda.

Sekian untuk hari ini.
Dapur Minyak Tanah yang rata2 menjadi kegunaan penduduk di sana.Unik kan.

Menaiki tongkang ke Pulau Penyengat.

Lontong Usus Makanan Enak Buatan Indonesia

Tempe segar dan muranh- murah bangat!!

Bergambar di gerai hadapan Pintu Masuk Pulau Penyengat

Anak saudara berkahwin mengikut tradisi Jawa

Bergambar di Balai Istiadat, Pulau Penyengat

Di Pintu Masuk Balai Istiadat, Pulau Penyengat

1 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



Post a Comment